*

valtaa ja loistoa

Mihin varhaiset kristityt uskoivat?

Jeesus-tutkimuksen valtavirta on pitkään ollut sitä mieltä, että Jeesus Nasaretilaisen kuoleman jälkeen hänen kannattajansa kokivat sarjan ilmestyksiä, joiden perusteella Jeesuksen uskottiin nousseen kuolleista.

Uudessa Testamentissa on kuitenkin jälkiä siitä, että kaikki ensimmäisen vuosisadan alkukristityt eivät kuitenkaan todennäköisesti näin uskoneet.

Heprealaiskirjeessä kerrotaan taivaallisesta Jerusalemista, jonka ylipappina Jeesus toimii. Eli taivaassa on jumalallinen Jerusalem, jonka kopio sijaitsee maan päällä. Taivaallinen Jeesus ei mennyt "ihmiskäsin rakennettuun temppeliin" vaan taivaalla sijaitsevaan. Tämän voisi tulkita siten, että tämä seurakunta uskoi näin tapahtuneen Jeesuksen kuoltua maan päällä ollessaan ja noustua taivaisiin.

Mutta tämä tulkinta joutaa roskakoriin, kun heprealaiskirjeen kirjoittaja kertoo seurakunnalleen heidän tulleensa "Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo”. Tämän lisäksi hän kertoo Jeesuksen kuolleen kaupungin ulkopuolella, siis taivaassa. Kirjoittaja kehottaa kannattajiaan lähtemään hänen luokseen. Mitään evankeliumien sisältämää maanpäälllistä (Joosefia, Mariaa, opetuslapsia, ihmetekoja, saarnaamista, Nasaretia tms) ei Heprealaiskirjeen kirjoittaja tunnu tuntevan.

Myös Jeesuksen syntymä vaikuttaa olleen pikemminkin jonkinlainen metamorfoosi kuin syntymä, sillä kirjeessä sanotaan "lyhyeksi aikaa sinä (Jla) asetit hänet enkeleitä alemmaksi” ja Jeesus sanoo Jlalle: "Uhreja ja lahjoja sinä et halunnut, mutta sinä loit minulle ruumiin.”

Aleksandrialaisen Filonin kuvaama Yoshua l. Jeesus oli Jlan esikoinen, joka loi maailman sekä oli taivaallinen ylipappi, joka Sakarjan kirjassa asetetaan tähän virkaan. Filon eli ja kirjoitti oletetun Jeesuksen aikoihin eli tällainen juutalaislahko tai sen esiaste oli olemassa, joka uskoi taivaalliseen Jeesus-nimiseen ylipappiin jo ennen varsinaista kristinuskoa.

Näyttää siis siltä, että temppelirituaalista eroon haikailevat juutalaiset olivat löytäneet pyhistä kirjoituksista viitteitä siitä, että viimeinen uhri on suoritettu eikä vuosittaisia eläinuhreja enää tarvita. Paavalin mukaan tieto tästä on välittynyt Jeesuksen ilmestymisillä sekä pyhistä kirjoituksista.

Paavalin kirjeet ovat täysin linjassa Filonin ja Heprealaiskirjeen Jeesuksen kanssa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Kristinusko on ylösnousmususkoa, jonka todistajia enimmäiset aina 500 ihmiseen olivat . Kristuksen kohtaamisen tänäkin aikan perustuu ylösnousemuksen ja siihen lupaukseen , että teissä minä tahdon asua ja vaikuttaa aina maailman loppuun asti.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Jeesus ilmestyi 40 päivän ajan omilleen ennen ylösnousemusta. Jeesu oli sieluvihollisen kiusattavana ennen julkista toimintaa. Korpivaellus käsitti 40-vuotta. Luku neljä kuvaa Jumalan ja Kristuksen seurakunnan vaellusta maan päällä. Taivaallinen Jerusalem on meidän äitimme, joka synnyttää Jumalalle lapsia. Kristus puhalsi omillee Pyhän Hengen ja syntien anteeksi antamisen ja sitomisen viran.

Käyttäjän valtaajaloistoa kuva
Timo Peltonen

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset